امروز    ۲۰ ام  آذر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
نسبت مديريت مالکيت فکری با نوآوری باز

نسبت مدیریت مالکیت فکری با نوآوری باز

نسبت مدیریت مالکیت فکری با نوآوری باز

نوآوری باز تاکید می کند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محل‌ های خاص نیست، بلکه نوآوری را می توان در همه افراد در همه محل ها و همه موضوعات جستجو نمود. این پارادایم بر همه گیری و اجتماعی شدن نوآوری تاکید بسیاری دارد.

مالکیت های فکری حقوقی هستند که دارای ارزش اقتصادی و دادوستد بوده ولی موضوع آن ها شی معین مادی نیست و موضوع این حقوق فعالیت و اثر فکری انسان است.

نسبت مدیریت مالکیت فکری با نوآوری باز

برخی نوآوری باز را با دنیای بدون مالکیت فکری یا “مالکیت فکری رایگان” (Free IP) اشتباه می‌گیرند. در این برداشت نادرست، شرکت ها دیگران را از بکارگیری دارایی های فکری آفریده خود بازنمی‌دارند و به همین جهت اینگونه فرآیند نوآوری باز نامیده می‌شود. یکی از عواملی که به این برداشت نادرست دامن زده، شباهت اسمی نرم افزارهای کدباز (Open Source) با نوآوری باز است. در دنیای توسعه نرم افزارهای کدباز (که پیش از این در مورد تفاوت آن با نوآوری باز نوشته‌ام)، معمولاً (و نه همیشه) همگان به کد مرجع نرم افزار دسترسی آزاد و رایگان دارند به شرطی که اگر آن را بهبود دادند آن را دوباره رایگان در اختیار همگان قرار دهند. در این فضا، توسعه دهندگان با انگیزه هایی به جز حقوق انحصاری تجاری (همچون کسب اعتبار، نشان دادن قابلیت‌های فنی به کارفرماهای بالقوه، تفریح و …) دست به نوآوری می‌زنند و آفریده های خود را بدون ثبت در اختیار دیگران (یا دیگر اعضای گروهی که خود عضو آن هستند) می‌گذارند.

حقیقت این است که مالکیت فکری و مدیریت آن در رویکرد باز به نوآوری جایگاه کلیدی دارد. بنابراین، در ابتدا باید تاکید کرد که نوآوری باز با “نوآوری رایگان” یا “مالکیت فکری رایگان” تفاوت آشکار دارد. در نوآوری باز، مالکیت فکری مرزهای سازمان را (رو به درون و رو به بیرون) در می نوردند و سازمان باید بتواند به اتکای مدیریت هوشمندانه حقوق مالکیت فکری بر این جریان اعمال کنترل کند. بنابراین بدون مدیریت مالکیت فکری، شرکت‌ها نخواهند توانست این جریان آشفته را در درون و مرز سازمان خود مدیریت کنند. اما مدیریت مالکیت فکری در فضای نوآوری باز به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از فضای بسته است که شرکت‌ها بیشتر با پژوهشگران درون‌سازمانی کار می‌کردند و خودشان اختراعات‌شان را در دل محصولات جدید به بازار می‌رساندند.

منبع : کانال نوآوری در مدل کسب و کار

درباره ی وحید منوچهریان

مدیر مجله اینترنتی آنالیزِ برندینگ کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران و کارشناس مدیریت بازرگانی، تخصص : دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال برندینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) طراحی وب، گرافیک و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 11 =