امروز    ۲۵ ام  مهر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
مذاکره اثربخش

مذاکره اثربخش

مذاکره اثربخش

همه افراد در زمان مذاکره طوری رفتار می‌کنند که افکار ، واکنش ها ی آنها براحتی قابل تشخیص بوده و در نتیجه می‌توان تصمیم‌گیری های بعدی را تا حد زیادی پیش‌بینی کرد. برای داشتن یک مذاکره اثربخش بسیاری از افراد و مدیران فقط از یک روش در مذاکراتشان پیروی می‌کنند و با کمک همان روش که در آن مهارت دارند، به مصاف طرف مقابل می روند. ولی اگر پیش از این با طرف مقابلتان مذاکره داشته اید این را فراموش نکنید که اولویت او استفاده از همان روش قبلی در مذاکره می باشد.


قسمت اول: اصول و فنون مذاکره

قسمت دوم: قدرت در مذاکره و مهارت شنیدن

قسمت سوم: مذاکره اثربخش


آغاز مذاکره

تحقیقات علمی ثابت کرده است که نوشیدنی های گرم امکان رفتار دوستانه را افزایش می دهند. قهوه اینکار را انجام می دهد. اگر در دفتر خود جلسه داشته باشید می توانید این شرایط را کنترل کنید.

بیان اطلاعات شخصی
در مورد داشتن یک مذاکره همکارانه و بدون تنش می توان دقایق اول را به صحبتهای متفرقه پرداخت. به خاطر داشته باشید صحبت کردن از اطلاعات شخصی مثل سرگرمی و علایقتان می تواند در ایجاد جوی مناسب و انجام معامله خوب بسیار موثر باشد و این چنین احتمال پرخاشگری و تنش در طول مذاکره بسیار کم می شود.

مذاکره کم تنش تر و همکارانه تر :
افزایش گلوکز باعث کاهش پرخاشگری می شود و قهوه و شیرینی گلوکز را بالا می برند. به خاطر داشته باشید مطالب فوق در زمینه ایجاد شرایط بهتر, کم تنش تر و همکارانه تر برای یک مذاکره اثربخش است.

  استراتژی همکاری یا تلفیقی

استراتژی همکاری یا تلفیقی، عبارت است از یک سبک مذاکره ای که در آن طرفین برای یافتن یک راه حل برد-برد برای رفع اختلاف های خود با یکدیگر همکاری میکنند. کانون توجه این استراتژی بر توافق هایی است که مبتنی بر منافع طرفین است و رضایت هردو طرف را جلب می کند.

مذاکره اثربخش

عوامل موثر در انجام یک مذاکره اثربخش:

۱- اعتمادسازی

۲- برقراری ارتباط موثر

۳- هدفدار بودن

۴- پرهیز از فرضیات و اصل قرار دادن آنها در طی مذاکره

۵- استفاده از زمان های وقفه در مذاکره با هدف آمادگی برای جمع بندی فرآیند مذاکره

۶- انعطاف پذیری و سخاوتمندی

۷- برقراری ارتباط باز و امانتدارانه

۸- همدلی با مخاطب

۹- تمایز قائل شدن بین فرد و رفتار فرد

۱۰- استفاده از زبان قابل فهم

۱۱- جستجوی موقعیت های گفتن بله بدون دادن امتیازات

۱۲- دوری از واکنش های هیجانی

۱۳- پرسش در زمینه چگونگی و چرایی از طرف مقابل

۱۴- استفاده از ضمیر من به جای تو

۱۵- تلاش برای ایجاد شک و عدم قطعیت در ذهن طرف مقابل برای اصرار نکردن بر پیشنهادات خود

۱۶- مدیریت درست انتظارات طرف مقابل

۱۷- جمع بندی درست و مورد توافق


سوال پرسیدن بهتر از حرف زدن است:

در هر مذاکره ای، ما معمولاً دوست داریم زیاد حرف بزنیم. خواسته های خودمان را بگوییم. استدلالهای خودمان را مطرح کنیم. گله ها و شکایتهایمان از طرف مقابل را بگوییم و به هر حال، به هر شیوه ای، از همان وقت کوتاه گفتگو هم برای مطرح کردن بیشتر و بهتر خودمان و افکارمان استفاده کنیم.
واقعیت این است که «خوب گوش دادن» برای انسانها، سختتر از «خوب حرف زدن» است. کسی که گوش میدهد، باید تمام ذهن خود را متمرکز کند، باید تلاش کند کمتر قضاوت کند و بیشتر شنونده باشد و کارهای سخت دیگری که عادت بسیاری از ما نیست.
به همین دلیل، بهترین شیوه برای اینکه مطمئن شویم جریان گفتگو و مذاکره خوب پیش میرود، این است که حرفهایمان را در قالب سوال مطرح کنیم و اجازه دهیم طرف مقابل، پاسخهای خودش را مطرح کند. کسی که در مذاکره بیشتر حرف میزند، آن را جدیتر خواهد گرفت!
بنابراین اگر فرزندی به پدر یا مادر خود میگوید که: «من خیلی بی انگیزه شده ام. اصلاً حوصله هیچ کاری ندارم. نه درس. نه دانشگاه. نه زندگی…». روش نادرست این خواهد بود که پدر عصبانی و شگفت زده شود و بپرسد: «چطور؟ این همه امکانات برای تو فراهم کرده ایم. بهترین زندگی. بهترین دوستان. خوشبختانه خانواده خوبی هم که داری. چرا ناشکری میکنی؟…». بعید است فرزند همان موقع بگوید: «جدی؟ راست میگویید! چرا تا به حال به این مسئله و این حد از امکانات دقت نکرده بودم؟». اما پدر می تواند فقط بپرسد: « فکر میکنی دلیلش چیست ؟ ». حالا فرزند، ممکن است هر توضیح و بهانه ای داشته باشد. مثلاً اینکه تنش کنکور زیاد است. حالا پدر یا مادر میتوانند دوباره سوال کنند: « خوب تنش کنکور که به تنهایی نمیتواند تو را تا این حد بی انگیزه و بی حوصله کند. دیگر چه چیزهایی حس تو را بد کرده ؟ » و گفتگو به همین شکل ادامه پیدا میکند. کوین هوگان در کتاب « متقاعدسازی » خود مینویسد : هیچکس هیچ یک از پاسخهایی را که شما میدهید گوش نمیدهد و باور نمیکند. انسانها فقط پاسخهایی را که خودشان به سوالها میدهند قبول دارند. هنر شما پرسیدن سوالهایی است که آنها را به حرف زدن و پاسخگویی ترغیب کند.

قسمت اول: اصول و فنون مذاکره

قسمت دوم: قدرت در مذاکره و مهارت شنیدن

گرد آورند مطالب : مجله اینترنتی ای برندینگ

@abranding

 

درباره ی حامد منوچهریان

کارشناس فنی مجله اینترنتی ای برندینگ ، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر تخصص : برنامه ریزی و مدیریت پروژه های تحت وب،پیاده سازی سیستم های تحت وب، تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =