امروز    ۲۵ ام  مهر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
25705

فروشگاه زنجیره ای کاستکو

درس های راهبردی از فروشگاه های زنجیره ای کاستکو

کاستو مجموعه ای از فروشگاههای عمده فروشی ست که در سال ۲۰۱۲ دومین فروشگاه بزرگ زنجیره ای در آمریکا و هفتمین فروشگاه بزرگ دنیا شناخته شد. تنوع محصولات ارائه شده توسط کاستکو بسیار وسیع است. در حال حاضر کاستکو دارای ۶۳۵ شعبه در دنیا می باشد.. مشتریان این فروشگاه حتما باید به عضویت این شرکت درآیند تا بتوانند از محصولاتی که شرکت ارائه می دهد استفاده کنند.
شرکت کاستکو بیش از ۱۷۴۰۰۰ کارمند دارد و در کل دارای ۲/۷۱ میلیون عضو است. در سال ۲۰۰۸ به عنوان محبوب ترین فروشگاه زنجیره ای در بین مردم شناخته شد.

استراتژی ها و انتخاب های کاستکو چیست؟
استراتژی کاستکو، رهبری هزینه و ارزان فروشی است و این استراتژی را از طریق مجموعه انتخاب های همسوی زیر عملیاتی کرده است:

۱- کاستکو بر فروش محصولات با قیمتهای ارزان و اکثرا با حجم بالا تمرکز دارد. مشتریان هدف این فروشگاه عمدتا خانواده های بزرگ یا سایر فروشگاه ها می باشند.

۲- این فروشگاه به جای داشتن برند های مختلف از یک محصول، تنها دارای یک نوع برند است. در نتیجه حجم بالایی از فروش را تنها از یک نوع برند خواهد داشت که منجر به کاهش قیمت قابل توجهی خواهد شد.

۳- عدم پایبندی به یک برند خاص. اگر مدیر کاستکو احساس کند که یک محصول گران است می تواند قرارداد خود با آن برند را کنسل کرده و با برند دیگری که قیمت ارزان تری ارائه می دهد، قرار داد ببندد. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹، به دلیل عدم رضایت کوکاکولا مبنی بر کاهش قیمت محصولاتش، کاستکو قراردادش را با آن کنسل کرد و در نهایت پس از یک ماه کوکاکولا مجبور به قبول شروط کاستکو گشت.

۴- نکته جالب دیگر در مورد کاستکو، نبود کیسه خرید یا پلاستیک برای گذاشتن جنس در داخل آن است. درفروشگاه ها هیچ گونه کیسه وجود ندارد! مشتریان برای خرید باید کیسه همراه خود داشته باشند، یا وسایل را با بسته بندی خود کمپانی تولید کننده از فروشگاه خارج کند که درنتیجه باعث کاهش هزینه های فروشگاه می شود.

۵- حذف کردن چراغ های روشن در روز های آفتابی است. اکثر فروشگاه ها دارای نورگیرهای بزرگ هستند. در طول روز دستگاه های ارزیابی نور فروشگاه میزان نور را سنجیده و خود چراغ ها را خاموش می کند. بیشتر مواقع در طول روز در مرکز فروشگاه ها هیچ چراغی روشن نیست.

۶- تشویق به خرید زیاد و دائمی: در کاستکو همه خرید ها از طریق Costco card انجام می شود. هر فردی که کارت عضویت داشته باشد می تواند ۲ میهمان داشته باشد که می توانند از فروشگاه خرید کنند ولی تنها افراد عضو م یتوانند پول را پرداخت کنند. حق عضویت ها به صورت سالیانه پرداخت می شوند و در هر کشورمبلغ آن متفاوت است. هر کارت ،شامل یک کارت اضافی رایگان برای سایر اعضای خانواده نیز می باشد. کاستکو برای عضویت های ویژه با پرداخت ۱۱۰ دلار در سال، خدماتی مانند بیمه خودرو و وام منزل نیز ارائه می دهد.

اگر دقت کنید این مثال ها به خوبی نشان می دهد که کاستکو انتخاب های خود را به گونه ای انجام داده است که همه در راستای استراتژی اش باشد.

نگاه راهبردی:
چه در زندگی شخصی چه در راهبری سازمان و چه در کشورداری، یکی از کارکردهای استراتژی این است: شکل دادن و همسو کردن انتخاب های شما. وقتی انتخاب های شما همسو می شوند دو نتیجه کلیدی دارد:
۱- ایجاد هم افزایی. نتیجه ۵ انتخاب همسو اثر لیزری دارد و قدرت فزاینده.
۲- تقلیدناپذیری و پایداری. وقتی شما تعداد زیادی انتخاب های متفاوت انجام می دهید، تقلید کل انتخاب های شما سخت می شود.
وقتی مجموعه انتخاب های شما همسو می شوند، قدرت هم افزایی و تقلیدناپذیر می شوید.

داستانهای موفقیت کارآفرینان را مطالعه کنید.

درباره ی حامد منوچهریان

کارشناس فنی مجله اینترنتی ای برندینگ ، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر تخصص : برنامه ریزی و مدیریت پروژه های تحت وب،پیاده سازی سیستم های تحت وب، تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =