امروز    ۲۰ ام  آذر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
روشهای گام به گام بازاریابی - طرح کسب و کار

روشهای گام به گام بازاریابی

روشهای گام به گام بازاریابی

شروع یک کسب و کار موفق نیاز به برنامه بازاریابی دقیق با جزییات کامل و نیاز به شناخت بازار دارد. از اینرو برنامه های بازاریابی کسب و کارها و یا فعالیت های تولیدی و سرمایه‌ گذاری همیشه با مطالعه و برنامه‌ ریزی دقیق و علمی همراه است. در شرکتها و سازمانهای بزرگ که دارای سازوکار متفاوتی نسبت به کسب و کارهای کوچک و تازه کار هستند قبل از شروع عملیات تولید، گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد کالا و نیاز بازار و مشتریان بالقوه فعالیتهایی را انجام می دهند. حتی در شرایط رکود بازار و زمانی که کالاها فروش نمی‌ روند و یا در رقابت با کالاهای مشابه، از بازار خوبی برخوردار نیستند لازم است تا گروه تحقیقات و بازاریابی وارد عمل شده و برنامه ریزی ها و مطالعات لازم را در مورد موقعیت بازار و کالا انجام دهد. تمامی فعالیت‌های گروهی و انفرادی بازاریابی در مورد روند فعالیت کسب و کار و یا کالای تولید شده و یا خدمات قابل ارائه، باید دقیق و علمی و در قالب‌های مشخصی تدوین شوند.

روشهای گام به گام بازاریابی - طرح کسب و کار
financial chart

در واقع یک از مهمترین بخش های بازاریابی برای شرکتهای تازه تاسیس و حتی سازمانهای بزرگ و قدیمی، طرح کسب و کار (Business Plan) می باشد. طرح کسب و کار برای فعالیت های بازاریابی و هدف گزاری شرکت ها و سازمان باید به صورت مداوم و در یک دوره زمانی برای شرکتها تهیه شود و به روز رسانی شود تا شرکت از مسیر اصلی خود خارج نشود. طرح بازاریابی قسمتی از طرح کسب و کار می باشد که اهداف بازاریابی را تعیین می‌کند و راهبردهای دستیابی به آنها را پیشنهاد می دهد. البته نباید فراموش کرد که طرح بازاریابی تمام اهداف و راهبردهای سازمان را در بر نمی‌گیرد.

● در طرح بازاریابی روش‌های بکارگیری منابع بازاریابی برای رسیدن به اهداف بازاریابی بیان می شود. تقسیم بندی بازار، شناخت جایگاه بازار، پیش بینی اندازه بازار و برنامه‌ ریزی سهم عملی بازار در مفهوم طرح بازاریابی جای می‌گیرند.

● برخی از این مزایای طرح بازاریابی عبارتند از:

۱) استفاده بهتر از منابع شرکت

۲) شناخت فرصتهای بازاریابی

۳) تقویت روحیه جمعی

۴) تثبیت هویت سازمانی

۵) کمک به سازمان در دستیابی به اهداف

● ساختار طرح بازاریابی

ساختار کلی و موضوعات کلی محتوای یک طرح بازاریابی در زیر اشاره شده است. محتوای طرح براساس تحقیقات انجام شده هر شرکت تغییر خواهد یافت.

خلاصه مدیریتی

این بخش شامل اطلاعاتی جامع و سطح بالا از برنامه بازاریابی است که در اختیار مدیران قرار می‌گیرد و آنها را به مطالعه جزییات طرح راغب می‌سازد. از آنجا که غالب مدیران همواره دچار کمبود وقت هستند، طرح را با عجله و نگاهی گذرا بررسی می‌کنند و در نتیجه ممکن است پیام و منظور اصلی طرح را به روشنی درک نکنند. ازاینرو لازم است چکیده کاملی از طرح را در یک و حداکثر دو صفحه تهیه کرده و در چند خط پایانی نیز اطلاعات مربوط به مسائل مالی مورد نیاز متذکر گردد. این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه که می‌خواهند از ذهنیات و اندیشه ما آگاه شوند از اهمیت زیادی برخوردار است.

تحلیل موقعیت

یکی از بخش‌های مهم و برجسته در یک طرح بازاریابی تحلیل موقعیت است که از جنبه‌های مختلف تهیه و ارائه می‌شود. تحلیل شرکت، تحلیل مشتری، تحلیل رقبا، تحلیل همکاران، تحلیل محیط و تحلیل SWOT از جمله تحلیل‌های است که در این بخش می‌بایست صورت پذیرند. SWOT نوعی تجزیه و تحلیل سازمانی است که سازمانها را قادر می‌سازد منابع داخلی خود را در دوره‌های قدرت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در برابر محیط خارجی در دوره‌های فرصت‌ها و تهدیدها با هم هماهنگ کنند.

بخش بندی بازار

در این قسمت بر اساس اولویت‌های مختلف، نسبت به بخش‌بندی بازار اقدام می‌شود. اطلاعات مربوط به هر یک از این بخش‌ ها بر اساس مواردی مانند درصد فروش، نیازهای بازار، نحوه مصرف، نحوه دسترسی و میزان حساسیت به قیمت، استخراج می‌گردد.

استراتژی های بازاریابی تناوبی

این قسمت از کار با تهیه لیستی از پیشنهادهای مختلف قبل از رسیدن به راهبرد نهایی همراه است. برای این کار باید اولویت هایی را تعیین کرد. اولویت ها شامل تخفیف در قیمت محصولات، نحوه بازآفرینی نام تجاری، موقعیت یابی بوسیله جایزه دادن، محصولات با ارزش و… می‌باشد.

استراتژی های گزینش شده 

در این قسمت باید به علل گزینش یک راهبرد خاص بپردازیم. برای این منظور می بایست شاخص های بازاریابی مختلط که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است مورد توجه قرار گیرند. در مورد هر کدام از این مولفه ها باید از استراتژی خاص همان مورد استفاده کنید.

۱) محصول: مباحث مربوط به محصول باید در مورد مزایای استفاده از محصول باشد و به تشریح مواردی از قبیل نام تجاری کالا، کیفیت، خدمات پس از فروش و … بپردازد.

۲) قیمت: بحث در مورد راهبردهای قیمت شامل متغیرهای لیست قیمت، تخفیفها، شرایط پرداخت و … می‌شود.

۳) توزیع: موارد مربوط به توزیع شامل کانالهای مختلف توزیع، واسطه‌ ها، امور لجستیک شامل جابجایی، انبار و پیگیری سفارشات است.

۴) ترویج: شامل فعالیتهای مربوط به روابط عمومی، برنامه های تبلیغاتی، فروش شخصی و … می‌باشد.

● برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت

در این قسمت بر اساس مراحل بالا برای پیاده‌ سازی طرح، برنامه‌ ریزی و زمان‌ بندی های لازم صورت گرفته و زمان دست‌ یابی به هر یک از اهداف تعیین شده ذکر می‌گردد.


نتیجه

بخش پایانی شامل خلاصه‌ای از مطالب تهیه شده در بخشهای قبل است. موارد مربوط به این بخش شامل ضمیمه‌ ها، آمار و برآوردهای بازار، جداول، سود و … هستند.

منبع : مجله اینترنتی ای برندینگ

درباره ی حامد منوچهریان

کارشناس فنی مجله اینترنتی ای برندینگ ، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر تخصص : برنامه ریزی و مدیریت پروژه های تحت وب،پیاده سازی سیستم های تحت وب، تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =