امروز    ۱۸ ام  آذر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
دیجی کالا

داستان برادران محمدی ( دیجی کالا )

 داستان برادران محمدی ( دیجی کالا )

حمید و سعید جوان‌های ۲۶ ساله‌ای که به جای رج زدن راسته خیابان جمهوری و گم شدن در هیاهوی «ارزون ببر و گرون نبر» دلالان، نشستند پای اینترنت. نه پدرشان حاجی بازاری بود و نه وکیل الدوله‌ای که با سفارش نامه‌ای مفتخر به دریافت وام کم بهره یا بی بهره شوند، .سعید لیسانس مکانیک و فوق لیسانس ام بی ای از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی دارد و حمید لیسانس صنایع از دانشگاه خواجه نصیر و فوق لیسانس ام بی ای از دانشگاه علم و صنعت، هر دو باسواد اما کم‌تجربه. کارشان را با قناعت بی‌هیاهو در دفتر قرضی برادر بزرگ ترشان در خیابان ابوسعید و تنها با اتکا به یک ایده شروع کردند. ایده ای که در ابتدا متکی بود به Content (محتوا) یعنی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال مثل دوربین و موبایل، خبری هم از فروشگاه امروزی و بزرگ دیجی‌کالا نبود. کاری را که امروز با ۵۰ میلیون تومان می‌شود راه انداخت یک دهه پیش برادران دیجی کالا با ۲۰ میلیون تومان شروع کردند.

دیجی کالا

آن‌ها دوربینی از بازار می‌خرند که لنزش قلابی از کار درمی‌آید. همین اتفاق ناخوشایند جرقه‌ای می‌شود تا به این فکر کنند که سایتی راه بیندازند و به مخاطبان اطلاعات و آگاهی بدهند و بعد هم ‌جنس اصل بفروشند. با هفت نفر کار را شروع کردند. قدرت CONTENT و خوش‌نامی و استعداد آن‌ها باعث شد سرمایه‌گذاران نه بر روی سایت که بر روی برادران محمدی سرمایه‌گذاری کنند و دیجی‌کالا روزبه‌روز توسعه پیدا کرد. توسعه‌ای با نرخ رشد ۲۰۰ درصدی. بر اساس شنیده‌ها آن جمع ۷ نفره به ۱۲۰۰ و اندی رسیده که اکثرشان جوانان ۲۶ تا ۲۷ ساله‌ای هستند که در حال تجربه اولین فرصت شغلی شان هستند اما با انگیزه فراوان. انگیزه‌ای که ۸۵ درصد سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران را به دست آورده است.

اشتغالزایی

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا توانسته است در طی ده سال نزدیک به هزار شغل مستقیم ایجاد کند. آمار زیر نمایان گر این موضوع است:

سال تعداد پرسنل
۱۳۸۶ ۵
۱۳۹۲ ۲۰۰
۱۳۹۳ ۷۰۰
۱۳۹۴

۱۰۰۰

تا دی ماه ۱۳۹۴، دیجی کالا با اشتغال زایی برای ۱۲۰۰ نفر، عملاً ۱۵ درصد از تعهدات بودجه‌ای دولت در حوزه اشتغال را عملی کرد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی که دولت باید برای ایجاد یک شغل هزینه کند، می‌گوید: «برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه نیاز است. در پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.» حالا اگر ۱۲۰۰ شغلی را که با راه‌اندازی دیجی کالا به وجود آمده با در نظر گرفتن اینکه دیجی کالا یک بنگاه میانی است، ضرب در رقم مبنای آقای وزیر ۵۰۰ میلیون تومان کنیم، می‌شود ۶۰۰ میلیارد تومان. این در حالی است که کل بودجه دولت برای یک سال اشتغال‌زایی ۴ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی دیجی کالا به‌تنهایی بدون محاسبه اشتغال‌زایی دیگر استارت‌آپ‌های موفق در ایران و بدون دریافت پولی از دولت با اشتغال‌زایی برای ۱۲۰۰ نفر ۱۵ درصد از تعهدات دولت را در حوزه ایجاد اشتغال عملی کرده است. صرف نظر از اینکه این تعداد نیروهای مستقیم دیجی کالا هستند و نیروهای بسیار دیگری هم به صورت غیرمستقیم از این فروشگاه ارتزاق می‌کنند که آن‌ها هم بعد از دیجی کالا به گردونه بازار کار پیوسته‌اند.

چه بسیار آدم هایی که دوربینشان اگر خراب شود یکی بهترش را می‌خرند و حساب‌های بانکی‌شان هم پر از پول است اما هرگز با اتکا به پولشان منشا یک اتفاق بزرگ و مثبت برای مردم و کشورشان نبوده‌اند. اما آن‌ها لذت خرید کالایشان را از دیجی‌کالایی می‌برند که دو جوان بی‌آلایش متکی به ایده و پشتکار و باور به کار با برنامه و تیمی در دفتر قرضی برادرشان در خیابان ابوسعید راه انداختند. خیابانی که فاصله چندانی تا بازار سنتی تهران ندارد…

دیجی کالا در حال حاضر محصولات بسیاری را به صورت خرده فروشی آنلاین به مشتریان خود ارائه می دهد و به تازگی برند جدید با نام دیجی استایل (digistyle) راه اندازی کرده است که در آن پوشاک زنانه و مردانه و بچه گانه به فروش می رساند .

تعدادی از اقلام آن به صورت زیر میباشد :

از جمله اقلام به فروش رسیده در فروشگاه آنلاین دیجی کالا می‌توان به گوشی های موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و انواع رایانه، دوربین دیجیتال، ماشین‌های اداری، کنسول‌های بازی، ساعت ،لوازم خانگی و نیز ادوات موسیقی و زیور آلات و اسباب بازی و پوشاک و پوشاک ورزشی و عطر و ادکلن و لوازم خودرو و کتاب اشاره کرد. از ویژگی های دیجی کالا می‌توان به نقد و بررسی های مفصل و کامل آن در مورد انواع محصولات دیجیتال اشاره کرد. دیجی کالا خدمات پس از فروشی برای کالاهایی که می‌فروشد ندارد اما (برای تعدادی از کالاها) خریداران هفت روز فرصت دارند تا اگر کالای خریداری شده ایرادی داشت آن را تعویض کنند. برخی از محصولات دارای گارانتی از نمایندگی های مختلف هستند.

منبع : ویکی پدیا

درباره ی حامد منوچهریان

کارشناس فنی مجله اینترنتی ای برندینگ ، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر تخصص : برنامه ریزی و مدیریت پروژه های تحت وب،پیاده سازی سیستم های تحت وب، تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + چهارده =