امروز    ۲۶ ام  آبان  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
اهمیت طنز در تبلیغات

اهمیت طنز در تبلیغات

اهمیت طنز در تبلیغات

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از تبلیغات با این که حس طنز دارند ولی در ذهن شما باقی می مانند.تصور کنید حین قدم زدن در سطح شهر با یک سری عکس از چهره‌‌های متعجب و نذار برخورد کنید. چهره‌های نحیفی که به دوربین زل زدند و انگار که مستقیم به شما نگاه می‌کنند و ملتمسانه از شما می‌خواهند که به آن‌ها توضیح دهید چه اتفاقی برای آ‌ن‌ها افتاده است؟ با دیدن این چهره‌ها تنها واکنشی که از خودتان نشان می‌دهید خنده است. واقعا خنده است! زیرا این حیوانات بیچاره آنقدر مضحک طراحی شده‌اند که هر پیامی از این دست از هر گوشه دنیا برای شما بفرستند چیزی جز یک مطلب سرگرم کننده را نمی‌تواند تداعی کند. این رسولان بخت برگشته با چشم‌های صادقشان نماینده بشارت یک پیام شده‌اند. اما با تمام  این احوال کارشان را به خوبی بلدند. زیرا بی آن که بر بلندی بایستند، بی آنکه فریاد بزنند بی آن که جلب توجه کنند با یک نگاه و حالتی از چهره‌شان شما را در موقعیتی از طنز قرار می‌دهند و خیلی مختصر و مفید با یک شوخ طبعی لطیف شما را مشتاق به پیروی می‌کنند.این تبلیغت رستوران کی اف سی به خوبی اهمیت طنز در تبلیغات را نمایش میدهد.

اهمیت طنز در تبلیغات اهمیت طنز در تبلیغات اهمیت طنز در تبلیغات

همانطور که مشاهده کردید کمپانی KFC با ظرافت خاصی شما را برای گفتن پیام تبلیغاتی خودش به یک شوخی دعوت کرده‌است. شاید به نظرتان بیاید که استفاده کردن از طنز خیلی راحت است، مخصوصا اگر آدم شوخ طبعی باشید اما در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با مرز ظریفی که بین تبلیغات موفق و غیر موفق در راستای طنازی هست هشدار دهیم:

استفاده از طنز در تبلیغات به نوع محصول و استراتژی برند بستگی دارد. شما به عنوان مجری تبلیغات باید بر هسته‌های ارزشی یک کمپانی بسیار مسلط باشید تا بتوانید برای آن از طنز یا شوخ‌طبعی استفاده کنید. برای مثال؛ شما نمی‌توانید با صنایع پتروشیمی شوخی کنید و همان شوخ طبعی را در رابطه با تبلیغات یک خوراکی به کار ببرید. این درست است که، افزودن طنز به تبلیغات یک نوع برجستگی و منحصر به فردی را به همراه دارد و می‌تواند تبلیغات شما را بسیار موفقیت‌آمیز کند. اما دقت کنید، بسیار پر حاشیه و ریسکی می‌باشد.

طنز در تبلیغات، در جوامع افسرده بهتر جواب می‌دهد زیرا که مردم در انتشار سریع ‌آن‌ها کمک شایانی‌ می‌کنند. به خصوص در کشور ما که شبکه‌های اجتماعی و محتوای زرد بسیار پر‌طرفدار است. اگر طنز به درستی به کار گرفته نشود و یا خوب ساخته و پرداخته نشود قطعا جز محتوای زرد قرار می‌گیرد و اینجاست که همه چی خراب می‌شود. طراحی گرافیکی در تبلیغات محیطی بسیار موثر است.

با همه استقبالی که مشتریان نسبت به موضع طنز نشان می‌دهند باید گفت؛ افرادی هستند که نسبت به اهمیت طنز در تبلیغات واکنش نشان می‌دهند. پس دقت لازم را به خرج دهید و از مطالب، محتوا و موضوعات حساسیت بر انگیز دوری‌ کنید! در مرزهای سیاست، مذهب، اعتقادات یا عرف جامعه به آرامی قدم بگذارید، بازخورد های محتمل مخاطبین را پیش بینی کنید و بصورت صحیح و مناسب اقدام به شکستن قوانین بکنید. اما این را بدانید که، حتما لازم نیست قوانین یک کشور را درهم بشکنید یا شلوغش کنید!

EPhone900-Snakebite-1

تاثیرات کلی اهمیت طنز در تبلیغات :

  • ارائه طنز در تبلیغات به مخاطب آرامش می‌بخشد و ذهنش را برای دریافت پیام تبلیغاتی آماده می‌کند.
  • تبلیغات همراه با طنز باعث جلب توجه شده و در ذهن افراد باقی می‌ماند.
  • حس مثبت خلق شده توسط طنز گسترده و گسترده‌تر می‌شود آن‌قدر که به صورت نا خودآگاه افراد نسبت به برندی که توسط آن شوخی شده‌است، خوشبین می‌شوند.
  • دامنه انعطاف طنز آنقدر بالاست که به راحتی با هر موضوعی می‌تواند همپوشانی پیدا کند.
  • تکنیک طنز به یک سناریو طولانی نیاز ندارد می‌تواند با یک شوک کوچک بدون نیاز به زمان و فضای گسترده تاثیر خود را بگذارد.
  • تبلیغات با ته مایه طنز رسمیت شناختن نام تجاری را بهبود می‌بخشد. اما فراخوان محصول، اعتبار پیام، یا نیت خرید  را بهبود نمی بخشد.
  • تبلیغات طنز آمیز  باید مفاهیم را پوشش دهد نه دلقک‌بازی.

nutribalanceblind-1024x683

 

درباره ی وحید منوچهریان

مدیر مجله اینترنتی آنالیزِ برندینگ کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران و کارشناس مدیریت بازرگانی، تخصص : دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال برندینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) طراحی وب، گرافیک و ...

مطلب پیشنهادی

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری

حقایقی درباره شما و ارتباط با مشتری  مشتری رییس است تمام چیزهای که متعلق به شماست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =