امروز    ۲۵ ام  مهر  ماه, سال  ۱۳۹۸
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
آمیخته بازاریابی اینترنتی

آمیخته بازاریابی اینترنتی ۴S

آمیخته بازاریابی اینترنتی  ۴S

آمیخته بازاریابی اینترنتی در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به عنوان یک ابزار تحقیقاتی شکل گرفت و بعدها به منظور راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک و ارزیابی یک سیستم موجود، تکمیل شد.

بازاریابی تحت وب (WMM) یک پایه اجرایی کاربردی برای برنامه‌ ریزی بازاریابی و برنامه‌ ریزی استراتژیک بخصوص برای بخش B2C است. این مدل در ابتدا برای شرکتهای سنتی (فیزیکی) که قصد حضور در اینترنت را دارند، طراحی شده بود. این مدل همچنین برای شرکت هایی که بطور کامل اینترنتی هستند و یا شرکت هایی که در کنار ساختار اینترنتی حضور فیزیکی نیز دارند، مفید است‌‌‌.

یکی از اساسی ترین نیازها برای موفقیت یک برنامه بازاریابی اینترنتی و به طور کلی تر، تجارت الکترونیک در سازمانهای امروزی، یکپارچه سازی آن با استراتژیهای شرکت در ابعاد غیر مجازی است.

آمیخته بازاریابی اینترنتی

آمیخته بازاریابی اینترنتی که به ۴S شناخته می شود، عوامل حیاتی زیر را در بر میگیرد :

  1. قلمرو
    به موضوعات استراتژیک و اصلی پیرامون حضور آنلاین مربوط می شود، که مصداق این استراتژیهای اصلی بازار، رقابت، مشتریان و تاثیر عملیات آنلاین بر فرآیندهای داخلی سازمان و نقش استراتژیک برنامه های آنلاین سازمان می باشد.

محتوای این S، عناصر اولیه این استراتژیک و طرح کلی تصمیماتی است که باید در ۴ حوزه گرفته شود :
۱ – اهداف اجرایی و استراتژیک دادوستدهای اینترنتی
۲ – تشریح بازار شامل اندازه گیری پتانسیل بازار و تشخیص و طبقه بندی توان رقبا، بازدید کنندگان و مشتریان .
۳ – میزان آمادگی سازمان برای پذیرش تجارت الکترونیک .
۴ – نقش راهبردی تجارت الکترونیک برای سازمان.

      ۲.  سایت
وبسایت مانند ویترین مغازه‌ها، واسطه ارتباط شرکت و مشتری است. وبسایت اولین محل حضور مشتری در فضای الکترونیک است و به همین دلیل مهمترین عنصر ارتباطی تجارت الکترونیک موفق است.
وبسایت محل نمایش مجازی محصول، یک ابزار پیشبرد فروش و یک نقطه برای توزیع و فروش محصول و پخش کاتالوگ نیز است. بنابراین وبسایت، صحنه عملکرد ارتباط با مشتری، تعامل و معامله با مشتریان تحت وب است.
رسالت اصلی وبسایت، جذب کاربران اینترنت به خود، ارتباط با بازارهای هدف و همچنین نماینده نام تجاری سازمان الکترونیک است.

      ۳. هم افزایی
هم افزایی مورد اشاره در این قسمت ، ممکن است بین سازمان حقیقی و سازمان مجازی و همین طور بین سازمان مجازی و طرفهای سوم ( مانند موتورهای جستجو و… ) ایجاد شود .
عوامل هم‌افزایی شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات هستند که به سه گروه تقسیم می‌شوند :
واحد خط مقدم، واحد پشتیبان ، گروه سوم ( اشخاص ثالث )

       ۴. سیستم
این عامل( S چهارم و آخرین گام مدل آمیزه بازاریابی ) به مباحث فنآوری اشاره دارد.
علی رغم این واقعیت که فناوری اطلاعات و ارتباطات پشتوانه اصلی عملکرد تجارت الکترونیک است، نقش تکنولوژی باید در حد پس زمینه درنظر گرفته شود و تکنولوژی نقطه آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی نیست.

گامهای اساسی در به کارگیری آمیخته بازاریابی اینترنتی

  • قلمرو (Scope) استراتژی و اهداف؛
    بررسی موارد زیر:
    آنالیز بازار
    مشتریان بالقوه
    آنالیز داخلی
    نقش استراتژیک فعالیتهای اینترنتی

 

  • سایت (Site) عملکرد تحت وب؛
    پاسخ به سوالات زیر:
    مشتریان انتظار چه محتوایی بر روی سایت دارند؟
    چرا مشتریان از وب سایت ما استفاده می کنند؟
    چه چیزی انگیزه اصلی مشتریان برای بازدید مجدد از وب سایت ما است؟

 

  • هم افزایی (Synergy) یکپارچگی:
    یکپارچه سازی با Front Office
    یکپارچه سازی با Back Office
    یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان

 

  • سیستم: (System)
    امکانات سخت افزاری و نرم افزاری‌

 

منبع : آی تی گاما (itgama) ارائه دهنده خدمات و راهکارهای دیجیتال مارکتینگ

درباره ی حامد منوچهریان

کارشناس فنی مجله اینترنتی ای برندینگ ، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر تخصص : برنامه ریزی و مدیریت پروژه های تحت وب،پیاده سازی سیستم های تحت وب، تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی اپلیکیشن و ...

مطلب پیشنهادی

افسانه های استارتاپی که باید به سرعت نابود شوند

افسانه های استارتاپی که باید به سرعت نابود شوند

افسانه های استارتاپی که باید به سرعت نابود شوند در این مطالب افسانه های استارتاپی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =